מייקל מורטון

 

סיפורו של מייקל מורטון:

רקע כללי

עד 1986 חייו של מייקל מורטון היו שלווים ומאושרים. מייקל היה נשוי לכריסטין, אב לאריק בן השלוש ועבד לפרנסתו כמנהל צרכנייה בטקסס, ארה"ב. אולם חייו של מייקל שינו מסלולם ב-180 מעלות והפכו לחלום בלהות מרגע שאישתו נמצאה מתה בדירתם של בני הזוג ומייקל הואשם על לא עוול בכפו ברציחתה. כל זאת ללא בדל ראיה שהצביעה על מעורבותו וחרף כמות נכבדה של ראיות שהצביעו על חפותו.

השתלשלות האירועים

ב-13 לאוגוסט שנת 86 יצאו בני משחת מורטון לחגוג את יום הולדתו של מייקל. משחזרה המשפחה לביתם ומשסירבה כריסטין לקיים עם מייקל יחסי מין, השאיר לה האחרון בבוקר שלמחרת לפני שיצא לעבודה פתק על השידה בשירותים בה הביע את אכזבתו מהתנהלותה בערב שלפני אך למרות זאת סיים במילים "אני אוהב אותך".

מאוחר יותר באותו הבוקר, גופתה של כריסטין נמצאה חבולה עד זוב דם במיטת בני הזוג.

ממצאי החקירה

  • כלי הרצח הסתמן כאלה העשויה עץ, ועל הסדינים נמצאו כתמים של זרע.
  • יום למחרת הרצח מצאה המשטרה באתר בנייה שמוקם כמאה יארדים מבית משפחת מורטון בנדנה ספוגה בדם.
  • אמה של כריסטין סיפרה לחוקרי המשטרה כי לדבריו של אריק נכדה שנכח בעת הרצח הרוצח היה "מפלצת" ולא מייקל. אריק פירט על אודות הרצח בפרוטרוט והדגיש כי אביו לא שהה בבית בזמן הרצח.
  • שכנים של בני הזוג העידו כי אדם זר נהג להחנות רכב מסחרי בצבע ירוק ברחוב שמאחורי ביתם של בני הזוג מורטון והיה מסתובב באזור המיוער הסמוך.
  • ברישומי משטרת טקסס נמצא כי לאחר הרצח נעשה ניסיון שימוש בכרטיס האשראי של כריסטין בחנות תכשיטים בעיר סן אנטוניו שבטקסס. נוסף על כך הצהיר שוטר כי הוא מסוגל לזהות את הגברת שהשתמשה בכרטיס.

ההליך המשפטי

כנגד מייקל הוגש כתב אישום בגין רצח.

משגילה צוות ההגנה כי התביעה לא צפויה לזמן לעדות את ראש צוות החקירה של התיק, דון וודס הם חשדו כי בידי התביעה ראיות מזכות. צוות ההגנה העלה את חשדותיו בפני השופט, ומשכך האחרון הורה לתביעה להעביר לעיונו את כלל הדיווחים של דון וודס.

אולם הראיות בדבר עדותו של אריק, המסחרית הירוקה, וכרטיס האשראי של קריסטין לא הובאו לעיונו של השופט והוסתרו ממנו במזיד. מיותר לציין כי בניגוד לחוק, הראיות גם כן, לא הועברו בעת המשפט לצוות ההגנה.

 

צוות התביעה לא הציג כלל ראיות שקשרו את מייקל לרצח ולשיטתם דגלו בתיאוריה לפיה מייקל היכה את כריטסין למוות משסירבה לקיים עימו יחסי מין ביום הולדתו. התובע הראשי קן אנדרסון הציג את התיאוריה של התביעה בעיניים דומעות בפני חבר המושבעים.

פסק הדין

ב-17 בפברואר, 1987 הורשע מייקל מורטון ע"י חבר המושבעים ברצח אישתו קריסטין ונשלח למאסר עולם. בנוסף הושת עליו קנס על סך 5,000 דולרים.

הירתמות פרויקט החפות

בשנת 2005, פרויקט החפות יחד עם פירמת עו"ד ראלי & בואיק מילאו בקשה לבחינה נוספת של בדיקות DNA אודות ממצאים מזירת הרצח. בית-המשפט אישר לבדוק חלק מהממצאים למעט הבנדנה הספוגה בדם שנמצאה מרחק קצר מבית משפחת מורטון. שוב, הממצאים לא יכלו להצביע באופן חד משמעי כי מייקל אינו המקור ל-DNA שנמצא על המיטה.

בשנת 2011 התקבל אישור לבדוק את הבנדנה, ואת השיער שהיה עליה. תוצאות הבדיקות חשפו כי על הבנדנה נמצאו שרידי DNA הן של כריסטין והן של גבר זר. במאגר ה-DNA נמצא כי ה-DNA הזר תאם לגבר בשם מארק נורווד, עבריין מורשע מקליפורניה, אשר לו עבר פלילי בטקסס ושהתגורר בטקסס בזמן שכריסטין נרצחה. חקירות נוספות העלו כי שערות של נורווד אף נמצאו בזירת רצח נוספת של אישה בשם דברה מסטרס בייקר ושגם היא בדומה לכריסטין נמצאה מוכה עד זוב דם. הרצח של דברה קרה שנתיים מאוחר לרצח של קריסטין, זאת כשמייקל כבר היה בכלא.

שחרור

ברביעי לאוקטובר 2011 שוחרר מייקל ממאסר לאחר ששהה כמעט 25 שנים בבית הכלא. מייקל זוכה רשמית ב-19 לדצמבר שנת 2011.

צעדים לאחר השחרור

ב-27 למרץ 2013 הורשע מארק נורווד ברציחתה של כריסטין ונשלח למאסר עולם.

סיפורו של מייקל מורטון הוא אות קין לרשויות החקירה של טקסס שביצעו חקירה רשלנית ובלתי הולמת, תוך שימוש שגוי בראיות פורנזיות וכל זאת תוך הסתרת ראיות בזדון ועבודה רשלנית עם ממצאי ה-DNA.

לאחר שחרורו של מייקל, עורכי דינו של מורטון הגישו בקשה בשם חוק חופש המידע הציבורי וקיבלו את הראיות שהוסתרו מהם במהלך המשפט. פרויקט החפות בשם מר מורטון הגישו תצהיר לבית המשפט העליון של טקסס אודות המקרה ובצעד חסר תקדים הוקמה ועדת חקירה לבדיקת התנהלותו של ראש צוות התביעה במשפטו של מורטון, קן אנדרסון שברבות השנים הפך לשופט.

ועדת החקירה קבעה כי ישנו יסוד סביר להניח כי מר אנדרסון עבר על חוקים פליליים ע"י הסתרת ראיות ומסקנותיה היו כי יש לעצורו. מנגד אנדרסון טען לחסינות עקב התיישנות ושוחרר כעבור יממה. כמו כן הוא הואשם ע"י לשכת עו"ד בעבירות אתיות.

בנובמבר 2013 מר אנדרסון הורשע בבית המשפט המחוזי בביזיון בית המשפט עקב התנהלותו כראש התביעה בפרשת מורטון. כחלק מעסקת טיעון אנדרסון הודה במיוחס לו אודות ביזוי בית המשפט והסכים לרצות 10 ימים בכלא. אנדרסון התפטר מעבודתו כשופט מחוזי, והפקיד את רישיון עריכת הדין שלו לצמיתות. נוסף על כך התקבל אישור כי התובעת המחוזית הקימה גוף עצמאי שיבדוק מחדש את כלל התיקים בהם אנדרסון שימש כתובע שמא גם בהם עבר על החוק.

פרויקט החפות אף הגיש בקשה לפסילת גו'ן ברדלי ששימש כתובע המחוז שהתנגד לבדיקות ה-DNA מהמשך עבודתו המשפטית. בסופו של דבר פרויקט החפות חדל מרדיפתו לאחר שהגיעו עימו לפשרה לפיו כתב האישום כנגד מורטון יימחק ובתמורה יחדלו מהמאמצים להדיחו. גם התיקים של בראדלי בהם הצליח למנוע בדיקות DNA נבדקו מחדש בהוראת התובעת המחוזית.

שונות

בראשון לינואר 2014 חוקק חוק בטקסס הקרוי על שמו של מייקל מורטון. החוק נועד להסיר חסמים, ומאפשר גישה מקלה יותר לראיות ולמיצוין.

 

* תודה למר זאב גורפינקל, סטודנט בקליניקת החפות בשנת 2016-17